همزمان با هفته وقف در سراسر کشور مردم متدین ایران اسلامی با وقف ملک و اموال خود این سنت حسنه اسلامی را گرامی داشتند.
 
به گزارش راسخون به نقل از ستاد خبری هفته وقف، از دور افتاده ترین روستاها تا مراکز برخی از شهرهای بزرگ کشورمان این شور و نشاط و مسابقه برای ثبت ماندگاری همچنان برقرار است.
 
این گزارش می افزاید: برپایی ایستگاه های همه واقف باشیم در جای جای ایران اسلامی و اطلاع رسانی سازمان اوقاف و امور خیریه نه تنها باعث ایجاد وقف های جدید شده ، بلکه رغبت و تمایل مردم نوع دوست کشورمان را در جاری کردن این سنت حسنه الهی افزایش داده است.
 
وقف زمین 6 میلیارد ريالی در لنجان
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان از وقف جدیدی به ارزش بیش از 6 میلیارد ريال خبر داد و اظهار داشت :این قطعه زمین به مساحت 600 مترمربع و به ارزش شش میلیارد ریال به منظور توسعه فعالیت های فرهنگی، گردشگری در روستای چمعلی شاه و توسط ورثه مرحوم سلطانی وقف شده است. 
 
و خانواده نیک اندیش سلطانی هزینه ساخت و ساز این مجموعه فرهنگی را برعهده گرفته اند.
 
وقف منزل مسکونی در سمیرم
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمیرم گفت: هم‌زمان با سومین روز از هفته وقف یک باب منزل مسکونی به مساحت 300 متر مربع و به ارزش 400 میلیون ریال توسط خانم "سیده شهری موسوی" جهت امور خیر و هزینه‌های مسجدالرسول (ص) روستای سادات‌آباد سمیرم وقف شد.
 
ثبت 9 وقف در ایلام
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: در پنجمین روز از گرامی داشت هفته وقف 9 موقوفه جدید در این استان ثبت شد.
 
حجت الاسلام حسن شهیدی ، وقف طبقه اول منزل مسکونی به مساحت 240 مترمربع واقع در میدان دانش شهر ایلام با نیت حسینیه کاروان سیدالشهدا توسط "حجت الله کیانی"، وقف زمین با مساحت 70 مترمربع واقع در سراب میمه زرین آباد دهلران جهت ساخت حسنیه سیدالشهداء توسط" ابراهیم بیگ منصوری" ، ،وقف طبقه اول منزل مسکونی با 300 متر مربع زیربنا جهت ساخت حسینیه اهل بیت(ع) توسط خانم "نبیه یعقوبی نژاد"،وقف زمین به گستره 646 مربع در آبدانان جهت ساخت مسجد امام حسین(ع) توسط "صادق روشنی"، وقف منزل مسکونی با 372 مترمربع زیربنا برای اسکان زائران عتبات عالیات در مهران توسط خانواده مرحوم "عباس خان رحیمی"،وقف زمین با 800 مترمربع در هانیوان شهر ایلام برای ساخت مسجد توسط "محمد لری"،وقف زمین به مساحت 140 مترمربع جهت ساخت مسجد رسول الله (ص) واقع در سراب میمه توسط ابراهیم بیگ منصوری، وقف یک حلقه چاه آب در شهرستان چرداول بخش هلیلان روستای روبره جهت تامین آب شرب روستا و قبرستان منطقه توسط جهانبخش بیگلری را ازجمله وقف های صورت گرفته توسط خیرین استان اعلام کرد.
 
به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ایلام وقف دسته جمعی پیمانکاران اداره کل اوقاف ایلام برای خریداری یک باب مغازه در مهران با نیت کمک به ایتام نیز ازدیگر وقف های شاخص در هفته وقف استان بشمار می رود.
 
وقف ساعت ها آب واراضی مشجر قنات در نهبندان
 
سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه نهبندان در خراسان جنوبی گفت: خیر نیک اندیش "غلام شیخی" ساکن روستای منگنه ای مقدار 4 ساعت آب واراضی مشجر قنات این روستا را وقف بر عزاداری ائمه اطهار علیهم السلام و در راه تعلیم قران در روستا کرد.
 
همچنین دو موقوفه به نام موقوفه مولاداد بهرامی به مقدار 6 ساعت آب و اراضی مشجر از مزرعه و قنات روستای منگنه ای جهت هزینه های روزانه مسجد روستای حسن آباد کرق سنگ وموقوفه محمدحسین شیخی به مقدار 12 ساعت آب واراضی مشجر مزرعه وقنات روستای منگنه ای جهت عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در ماههای محرم وصفر طی روزهای گذشته کشف و شناسایی شد.
 
وقوع دو فقره وقف جدید در بیرجند
 
به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف استان رئیس اداره اوقاف شهرستان بیرجند از وقوع دو فقره وقف جدید در شهرستان بیرجند همزمان با هفته وقف خبر داد و افزود: واقف خیر اندیش" امیرهوشنگ امیدوار" 20 جلد کتاب ادعیه را جهت استفاده در دبستان دخترانه قدسیه بیرجند وقف کرد.
 
همچنین واقف خیراندیش "محمود رحیمی"150 جلد کتاب ادعیه را با نیت استفاده در جلسات روضه خوانی و دعا وقف کرد.
 
وقف برای درمان بیماران بی بضاعت
 
واقف قاینی ساختمان 350متری به ارزش 500میلیون تومان را جهت کمک به درمان بیماران بی بضاعت وقف کرد.
 
حجت الاسلام قاصری رئیس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان قاین در جمع خبرنگاران بااشاره به هفته وقف گفت: افتتاح موقوفه "آقای قناد" در زمین وقفی بنی هاشمی به صورت مشارکتی و با هزینه ای بالغ بر2میلیاردتومان در هفته وقف انجام می شود.
 
به گفته رئیس اداره اوقاف وامور خیریه قاین ، این خیر نیک اندیش 350متر از اعیان ساختمان را که درحال حاضر آزمایشگاه وسونوگرافی است و بیش از 500میلیون تومان قیمت گذاری شده است را جهت کمک به درمان بیماران بی بضاعت وقف کرده است.
 
چهار وقف دو نیم میلیارد ریالی در جغتای

 
رئیس اداره اوقاف جغتای از ثبت چهارمین وقف شهرستان در هفته وقف خبر داد.
 
احمد محمدیان در خصوص وقف های جدید در هفته وقف افزود: اولين وقف شهرستان جغتاي درهفته وقف با ارزش دوميليارد و450 ميليون ريال شامل 9 ساعت آب واراضي توسط واقفين خيرانديش "قربانعلي ابويساني وهمسرش "با نيت عزاداري امام حسين(ع)، ترویج فرهنگ قرآني و اعزام مبلغ و هزینه های كتابخانه، هيئت و مساجد روستاي ابويسان ثبت شد.
 
محمدیان به دومین و سومین وقف اشاره کرد و خاطر نشان کرد : واقفان خيرانديش "شهربانو حسين آبادي" يك ساعت آب واراضي به ارزش 130 میلیون ریال را با نيت تعزيه داري واطعام عزاداران در ايام فاطميه در روستاي حسين آباد جغتاي ، و"الله قلي كيوانلو" يك باب مغازه به متراژ39 متر مربع و ارزش 60 ميليون ريال را با نيت تامين هزينه هاي روحاني مستقر در روستاي ريواده جغتاي وقف کردند.
 
رئیس اداره اوقاف جغتای همچنین متذکر شد: همچنین "الله قلي كيوانلو" يك قطعه زمين به مساحت53 متر مربع وارزش 26ميليون وپانصد هزار ريال را با نيت توسعه وترويج فعاليت هاي قرآني در روستاي ريواده جغتاي وقف کرد.
 
کلنگ زنی استاد سرا در بجنورد
 
رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد از کلنگ زنی یک موقوفه به منظور ساخت استاد سرا برای حوزه علمیه در این شهرستان خبر داد.
 
حجت السلام عظیم آسوده اظهار کرد: با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولین و اساتید حوزه علمیه یک موقوفه با سرمایه گذاری و مشارکت حوزه علمیه امام خمینی (ره) در مرکز استان خراسان شمالی برای ساخت استاد سرا کلنگ زنی شد.
 
مساحت این زمین 280 متر مربع است و برای احداث آن 35 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که درمدت یک سال به بهره برداری برسد.
 
2 موقوفه جدید در خوجین خلخال

 
رئیس اداره اوقاف شهرستان خلخال از وقف دو موقوفه جدید به ارزش 250 میلیون تومان در خوجین خلخال خبر داد.
 
به گفته علی نسب، این وقف‌‌های جدید در روستای خوجین خلخال به همت دو نفر از خیرین صورت گرفته و ارزش آن بالغ بر 250 میلیون تومان است.
 
وقف در روستای عروسک
 
به مناسبت هفته وقف، يك خير نيك انديش مبلغ 900 ميليون جهت ساخت مسجد اهدا كرد.
 
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان قير و كارزين ضمن گراميداشت هفته وقف بيان كرد: به مناسبت هفته وقف، يك خير نيك انديش مبلغ 900 ميليون جهت ساخت مسجد اهدا كرد.
 
وی تصريح كرد: حاج موسوي واقف خیر اندیش، اين مبلغ را جهت ساخت مسجد در روستاي عروسك شهرستان قيروكارزين اهدا كرده است.
 
وقف درروستای مهربان
 
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان ارسنجان ضمن گراميداشت هفته وقف بيان كرد: به مناسبت هفته وقف، دو وقف جديد در ارسنجان به ثبت رسيده است.
 
وی خاطر نشان كرد: "حيدر كاووسي" و "اكبر محمودي" از اهالي روستاي مهريان بخشی از اراضي مزروعی خود به مساحت 600 متر مربع را وقف كردند.
 
وقف يك منزل مسكوني در فيروزآباد

 
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان فيروزآباد گفت: به مناسبت هفته وقف يك باب منزل مسكوني به ارزش 700 ميليون ريال وقف شد.
 
احمد ميري با بیان اینکه وقف از جایگاه ویژه ای در اسلام برخوردار است، خاطر نشان كرد: حجت الاسلام "ابراهيم ضامني" منزل مسكوني خود را به متراژ 180 متر مربع و به نيت توسعه مسجد موسي بن جعفر(ع) وقف کرد.
 
انجیرستان نی ریز وقف شد
 
یک قطعه انجیرستان در شهرستان نی ریز به مساحت 2هزار مترمربع وقف شد.علی اکبر فرجی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان استهبان ضمن تقدیر از واقفین نیک اندیش شهرستان تصریح کرد: وارثان "رضا داوطلب" در اقدامی خداپسندانه جهت اجر اخروی پدرشان یک قطعه انجیرستان به مساحت 2 هزار مترمربع.وبا نیت وقف افطاری شب شهادت امام علی(ع) وقف کردند.
 
حق تالیف کتاب شعر به نیت حمایت از انژی هسته ای
 
همزمان با سومین روز از هفته وقف رونمایی از دو وقف جدید شهرستان بوئین زهرا استان قزوین انجام شد
 
همزمان با سومین روز از هفته وقف دو وقف جدید در شهرستان بوئین زهرا با حضور امام جمعه و محمدرضا رحمانی رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان بوئین زهرا و جمعی از مسئولین شهرستانی رونمایی شد.. این گزارش می افزاید: وقف یک قطعه زمین 170 متر مربع جهت الحاق به مسجد روستای دشتابی و اختصاص حق تالیف کتاب شعر به نیت حمایت از انژی هسته ای از جمله این وقف های جدید در بوئین زهرا بشمار می رود.
 
وقف زمین در تفرش
 
سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان تفرش با اشاره به اینکه یکی از بارزترین مصداق های تزکیه، صدقه و کامل ترین مصداق آن، وقف است که به واسطه وقف، اصل مال انسان ثابت می ماند گفت: به مناسبت هفته وقف هیآت امناء امامزاده سیدعلی اصغر(ع) روستای شهراب تفرش 2 قطعه زمین به مساحت 950 مترمربع به ارزش 400 میلیون ریال خریداری و جهت توسعه این آستان مقدس وقف کردند.
 
وقف 5قطعه زمین 3000متری در اراک
 
دلاوری سرپرست اداره اوقاف وامورخیریه اراک عمل به نیات واقفین را یکی از اهداف مهم اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان عنوان کرد وگفت : به مناسبت هفته وقف " حاج رضا محمدی" 5 قطعه زمین به مساحت سه مترمربع به ارزش 4 میلیارد ریال خریداری و جهت توسعه حرم امامزادگان محمد (ع) وطیب (ع) شهسواران اراک وقف کرد.
 
وقف منزل برای خیرات و مبرات
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خمین از وقف به عنوان یکی از ماندگارترین کارهای نیک یاد کرد و افزود:در سومین روزازهفته وقف آقای "قدرت اله یارمحمدی" واقف خیر اندیش منزل مسکونی خود رادر روستای نازی شهرستان خمین به مساحت یک هزارمترمربع وبه ارزش700 میلیون ریال با نیت خیرات ومبرات وقف کرد.
 
وقف روستای شهید پرور

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان مرکزی ، حجت الاسلام آسوده، رئیس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان دلیجان از وقف دسته جمعی در روستای شهیدیه شهرستان دلیجان خبر داد.
 
به گفته حجت الاسلام آسوده ، اهالی محترم روستای شهیدیه(بیجگان) جاسب شهرستان دلیجان با هم اقدام به خریداری قطعه زمینی به متراژ250 مترمربع به ارزش ریالی 500 میلیون ریال جهت ساخت حسینیه این روستا کردند که این عمل خیرخواهانه در راستای فرهنگ سازی عمل(وقف) در جامعه صورت گرفت.
 
 ثبت دوقف جدید در بندرعباس 
 
در راستای هفته وقف و گرامیداشت یاد واقفین در این هفته ، توسط دوخیر نیکوکار دو وقف جدید در بندرعباس به ثبت رسید. 
 
بر اساس این گزارش ،آقای "علی گردی تختی" یک به متراژواحد مسکونی 170 مترمربع و "غلام باشد" یک زمین به متراژ 4000 مترربع را جهت ساخت مسجد وقف کردند.
 
خیرین بندرعباس این هفته را که مزین به نام واقف است جهت ثبت وقف جدید خود انتخاب نموده و این عمل را گامی در توسعه و ترویج فرهنگ وقف برشمردند.
 
 ثبت 3 وقف در رودان
 
در گرامیداشت هفته وقف یک قطعه زمین زراعی به مساحت 2 هکتار توسط محمد احمدی ، یک قطعه زمین مسکونی تجاری به مساحت 350 مترمربع توسط عبدالرضا کریم پور و یک قطعه زمین مسکونی توسط حسین کمالی به متراژ 1000 متر مربع در شهرستان رودان وقف شد.
 
این واقفان خیر اندیش که با نیت روضه خوانی و کمک به مستمندان این موقوفات را ثبت نمودند ثمرات آن را وقف روضه خوانی و کمک به مستمندان کردند.
 
وقف حفره آب انبار بستک
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستک گفت : بمناسبت چهارمین روز از هفته وقف سه موقوفه جدید به ارزش4میلیارد و 800میلیون ریال در بستک وقف شد.
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستک با اشاره به هفته وقف، نقش واقفان شهرستان را عمران و آبادانی بستک بسیار ارزشمند خواند وافزود: این موقوفات شامل یک حفره آب انبار به مساحت 68 متر مربع با ارزش 800میلیون ریال توسط عبدالعزیز راستگو در منطقه کتل از توابع بخش کوخرد و هرنگ وقف شد.
 
وی همچنین از وقف یک باب نمازخانه در محله شهرک روستای کنارسیاه از توابع بخش جناح خبر داد و اظهار داشت: این نمازخانه به مساحت 849متر مربع با ارزش یک میلیارد و دویست میلیون ریال توسط محمد غواصی وقف شد.
 
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستک سومین موقوفه جدید در این روز را یکباب نمازخانه بین راهی در روستای انوه از توابع بخش مرکزی شهرستان دانست و عنوان کرد: این نمازخانه بین راهی بمساحت 190مترمربع با ارزش 2 میلیارد و هشتصد میلیون ریال توسط آقای محمود محمد بعنوان سومین موقوفه در چهارمین روز از هفته وقف می باشد.
 
درخشنده ، هفته وقف را بسیار بابرکت برشمرد و اظهار داشت: از ابتدای این هفته تاکنون تعداد 7 موقوفه جدید به ارزش 7میلیارد و 270میلیون ریال توسط واقفان شهرستان جهت تامین آب شرب و انجام فرایض دینی و مذهبی وقف شده است.
 
وقف جمعی 7 هزار متر زمین در کبودرآهنگ
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: جمعی از اهالی روستای دستجرد شهرستان کبودرآهنگ 7 هزار متر از زمین های خود را در راستای دسترسی مناسب و آسان به امامزاده راهب(ع) این شهرستان وقف کردند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه اهالی روستای دستجرد شهرستان کبودرآهنگ با این وقف مناسب و دسته جمعی در راستای آبادانی امامزاده راهب(ع) گام بزرگی برداشته اند، ادامه داد: وجود برخی موقوفات، سندی بر وسعت نظر مسلمانان و آموزه‌های اسلامی است.
/2759/